Dynasty tietopalvelu Haku RSS Lemin kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.lemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.lemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 25.04.2022/Pykälä 67


 

Jäärata aloitteet

 

Kunnanhallitus 25.04.2022 § 67  

11/10.03.01.01/2022  

 

 

Valmistelija Kunnanjohtaja Kati Rekola

 

Tekninen lautakunta 24.3.2022 § 15

 

Lemin kunta on saanut kaksi kuntalaisaloitetta (6.1.2022 ja 14.2.2022) koskien Lemin Kivijärven Hannanlahdella toimivaa ajoharjoittelurataa:

 

Kunnanhallitus 14.2.2022 § 25

 

Kuntaan on toimitettu seuraavanlainen kuntalaisaloite 6.1.2022:

 

Moottoriajoneuvolla ajon kieltäminen Lemin Kivijärven Hannanlahden ja Urolanlahden jääpeitteisellä vesialueella

 

Esitämme, että moottoriajoneuvolla ajo kielletään Lemin Kivijärven Hannanlahdella ja Urolanlahdella jääpeitteen aikana meluhaittojen ehkäisemiseksi ja asuinympäristön viihtyisyyden turvaamiseksi. Kiellon ulkopuolelle voidaan rajata esimerkiksi maa- ja metsätalouteen liittyvät välttämättömät ajot.

 

Moottoriajoneuvojen käyttämisestä Hannanlahden ja Urolanlahden jääpeitteisellä vesialueella aiheutuu lähialueen asukkaille kohtuutonta melu- ja liikennehaittaa. Lappeenrannan seudun ympäristötoimi on myöntänyt alueelle 11.4.2018 maastoliikennelain 30§:n mukaisen luvan säännölliseen jäärataharjoitteluun. Alueen asukkaiden tekemien oikaisuvaatimusten ja valitusten päätteeksi ItäSuomen Hallinto-oikeus on myöntänyt alun perin toistaiseksi haetun luvan määräaikaisena 28.5.2020.

 

Maastoliikennelain (1710/1995) tarkoituksena on ehkäistä haittoja, joita moottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttämisestä maastossa aiheutuu. Maastoliikennelain 30§:n mukaisen luvan myöntämisen edellytyksenä on, että tapahtuma täyttää riittävät turvallisuuden vaatimukset ja ettei toiminnasta aiheudu kohtuutonta haittaa esim. asutukselle tai alueen yleiselle virkistyskäytölle. Myönnettävään lupaan kirjataan ehdot, joiden täyttyessä toimintaa voidaan harjoittaa.

 

Asuinalueiden läheisyydessä maastoliikennelain 30§:n mukaisen luvan haltijalta edellytetään usein toiminnasta aiheutuvan melutason todentamista ja mallintamista. Tällöin luvanhaltijan on toimitettava ympäristötoimelle ympäristöministeriön ohjeen 1/1995

 

"Ympäristömelun mittaaminen" mukainen melunmittauspöytäkirja. Melutason ohjearvot on määritelty valtioneuvoston päätöksessä melutason ohjearvoista (993/1992) 2 ja 3§ seuraavasti:

 

Asumiseen käytettävillä alueilla, virkistysalueilla taajamissa ja taajamien välittömässä läheisyydessä on ohjeena, että melutaso ei saa ylittää ulkona melun A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päiväohjearvoa (klo 7-22) 55 dB eikä yöohjearvoa (klo 22-7) 50 dB.

 

Loma-asumiseen käytettävillä alueilla, leirintäalueilla, taajamien ulkopuolella olevilla virkistysalueilla ja luonnonsuojelualueilla on ohjeena, että melutaso ei saa ylittää päiväohjearvoa 45 dB eikä yöohjearvoa 40 dB.

 

Lappeenrannan seudun ympäristötoimi ei ole edellyttänyt lupaehdoissaan toiminnanharjoittajalta mitään toimenpiteitä melutason todentamiseksi tai mallintamiseksi, vaikka lähikylien asukkaat ovat toistuvasti asiasta huomauttaneet. Toiminnasta aiheutuva meluhaitta on kohtuuton. Esimerkiksi keväällä 2021 ajoharjoittelun aikana tehtyjen "maallikkomittausten" desibeliarvot (kalibroitu desibelimittari) vaihtelivat rataa lähimpänä olevilla kiinteistöillä 49-88db:n välillä (korkein asuinrakennuksen sisällä mitattu arvo oli 59db). Mittauksia tehtiin kolmen eri ajopäivän aikana yhteensä noin 60. Mittaustulokset otettiin kaikista ajopäivän aikana radalla ajaneista ajoneuvoista. Auraus- ja huoltoajoneuvoista syntyneitä ääniä ei mitattu lainkaan. Hannanlahden ja Urolanlahden avoimet ranta-alueet sekä pinta-alaltaan pienelle jääalueelle aurattu rata aiheuttavat sen, että rataa kiertävän ajoneuvon melutaso pysyy, yhdestä pisteestä mitattuna, suhteellisen korkealla koko ratakierroksen ajan.

 

Lisäksi rata sijaitsee niin lähellä asutusta, että lupaehdoissa mainituilla lumivalleilla ei päästä melutason ohjearvoihin. Hannanlahdella ja Urolanlahdella jäärata-ajoharjoittelu on lupaehtojen mukaisesti sallittu joka lauantai ja sunnuntai klo 12-16 välisenä aikana. Lisäksi radan huoltotöitä saa tehdä perjantaisin klo 16-18 välisenä aikana ja tuntia ennen jokaista harjoitteluaikaa. Talviajan viikonlopuista vain joulunpyhinä sekä pääsiäisenä rataa ei saa lupaehtojen mukaan käyttää. Talvella 2021 jäärata oli noin kolme kuukautta aktiivisessa käytössä. Jääalueen muu virkistyskäyttö on ajoharjoittelun aikana mahdotonta, koska itse rata ja siihen liittyvät jää- ja huoltotiet täyttävät Hannanlahden ja Urolanlahden lähes kokonaan.

 

Lisäksi radan yhteyteen aurattuja huolto -ja jääteitä käytetään ahkerasti myös ajoajan ulkopuolella (iltaisin ja öisin).

 

Jäärataharjoittelu on aina kuulunut ja kuuluu edelleen Suomen talveen. Jääalueet harvaan asutuilla alueilla tarjoavat eri lajien harrastajille oivallisen tilaisuuden hyödyntää vesialueita myös talvisin. Moottorikäyttöisille ajoneuvoille aurattu ajoharjoittelurata tarjoaa käyttäjilleen turvallisen ympäristön harjoitella ajoneuvon hallintaa ja kokeilla omia rajojaan kuljettajana. Moottoriurheiluun tarkoitettuja harjoituspaikkoja ei myöskään ole Suomessa liikaa ja radan tekeminen jäälle on huomattavasti helpompaa ja edullisempaa, kuin esimerkiksi maa-alueelle.

 

On kuitenkin muistettava, että järvien ranta-alueet eivät talvisin enää autioidu asukkaista samalla tavalla kuin entisaikaan. Nykyisin rakennettavat vapaa-ajan asunnot varustetaan useimmiten ympärivuotiseen käyttöön soveltuviksi ja vapaa-aikaa halutaan viettää ranta-alueilla myös talvisin.

 

Moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla maastossa tapahtuva ajoharjoittelu on aina jakanut mielipiteitä kuten moottoriurheilu yleensäkin. Toiset rakastavat sydämensä pohjasta pärinää ja tunnelmaa, kun taas toiset ovat ehdottomasti sitä vastaan. On kuitenkin muistettava, että toiminnasta aiheutuneet valitukset eivät lähtökohtaisesti ole valittamisen ilosta jätettyjä vaan meluhaitta on oikeasti olemassa. Jääradan paikkaa valittaessa on otettava huomioon, että on aivan eri asia käydä radalla ajamassa ja poistua sen jälkeen alueelta, kuin kärsiä melu- ja liikennehaitasta aina kun radalla ajetaan. Ihmisten mielissä melusaaste muuttuu stressaavaksi etenkin silloin, kun yksilöllä ei ole enää keinoja sen torjumiseksi. Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisten tehtävänä on mm. valvoa meluntorjuntaa, esimerkiksi valitustilanteissa ja huolehtia siitä, että lainsäädäntöä noudatetaan. Ei riitä, että asiat kirjoitetaan lupaehtoihin vaan niitä on myös noudatettava ja valvottava.

 

Positiivinen väestönkehitys on tänä päivänä jokaisen kunnan tavoitteena. Pienet maalaiskunnat houkuttelevat muuttajia erityisesti luontoarvoilla. Puhdas maaseutumaisema, vesistöt ja luonnonrauha ovat syitä, joiden perusteella kaupungeista muutetaan maalle ja kasvukeskusten kehyskuntiin. Muuttovoiton saavuttaminen edellyttää, että kuntastrategia näkyy myös ympäristötoimen päätöksissä.

 

Mika ja Kati Ruokolainen

 

 

        Kunnanhallitus 14.3.2022 § 36

 

Sähköiseen kuntalaisaloitepalveluun (Kuntalaisaloitepalvelu.fi) on saapunut 14.2.2022 aloite:

 

"Lemin kunta voisi tarjota Lemin Urolanlahdella toimivalle jääradalle jonkin syrjäisemmän paikan. Lemiltä löytyy varmasti runsaasti paikkoja, johon jääradan, tai vastaavan ajoharjoittelun mahdollistavan paikan voisi perustaa ilman, että siitä koituu huomattavia meluhaittoja alueella asuville sekä vapaa-aikaansa viettäville ihmisille.

 

Nykyinen jäärata sijaitsee alueella, jossa on vakituista asutusta ympäri vuoden. Jäärataa perustettaessa ei asukkaiden mielipidettä asiaan ole huomioitu millään tavalla."

 

Kuntalaisaloitteen on laatinut Pia Suomalainen Vantaalta.

 

 

Kuntalaisaloitteissa esitetään, että moottoriajoneuvolla ajo kielletään Lemin Kivijärven Hannanlahdella ja Urolanlahdella jääpeitteen aikana meluhaittojen ehkäisemiseksi ja asuinympäristön viihtyisyyden turvaamiseksi. Kiellon ulkopuolelle voidaan rajata esimerkiksi maa- ja metsätalouteen liittyvät välttämättömät ajot.

 

Toisessa kuntalaisaloitteessa esitetään, että Lemin kunta tarjoisi syrjäisemmän paikan jääradalle.

 

Tekninen johtaja on keskustellut asiasta luvan myöntäneen viranomaisen (Lappeenrannan seudun ympäristötoimi) ja Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kanssa sekä tutustunut Itä-Suomen hallinto-oikeuden päätökseen (20/0095/3).

 

Alla yhteenveto edellä mainitusta päätöksestä:

 

Hallinto-oikeus muuttaa myönnetyn luvan voimassaoloaikaa siten, että lupa on voimassa 30.4.2025 asti.

 

Muilta osin valitus hylätään.

 

Lisäksi hallinto-oikeus selventää lupapäätöstä toteamalla, että myönnetty lupa koskee vain lupaehtojen mukaista ajoharjoittelua eikä sen nojalla voida järjestää kilpailua.

 

Edellä mainitut seikat ja muut lupaehdot huomioon ottaen ja kun muutoksenhakija ei ole tuonut esiin mitään sellaisia seikkoja, joiden johdosta toiminnasta voitaisiin arvioida etukäteen aiheutuvan kohtuutonta haittaa luonnolle tai muulle ympäristölle, kalastukselle, asutukselle, yleiselle virkistyskäytölle tai muulle yleiselle edulle, ympäristötarkastaja on voinut myöntää puheena olevan luvan ja hylätä asiassa tehdyt oikaisuvaatimukset.

 

Näin ollen valituksenalaista päätöstä ei ole syytä muuttaa

 

(valm. tekninen johtaja Tommy Vesterlund, puh. 0400 150 651)

 

 Teknisen johtajan päätösehdotus

  

Tekninen lautakunta ehdottaa ettei Lemin kunta tee maastoliikennelain 9 §:n mukaista esitystä alueellisen kiellon tai rajoituksen määräämisestä, jonka johdosta Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voisi kieltää jääpeitteisen vesialueen käytön. Lisäksi tekninen lautakunta toteaa, ettei Lemin kunnalla ole tarjota ajoharjoitteluradalle kaavoitettuja alueita.

 

Tekninen lautakunta lähettää asian kunnanhallitukselle ja valtuustolle päätettäväksi.

 

Päätös      Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

Merkittiin pöytäkirjaan, että Anu Karhu poistui asian käsittelyn ajaksi (esteellisyys hallintolaki 28.1 § 1).

 

Kunnanhallitus 25.4.2022 § 67

 

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Kati Rekola

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää, ettei Lemin kunta tee maastoliikennelain 9 §:n mukaista esitystä alueellisen kiellon tai rajoituksen määräämisestä, jonka johdosta Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voisi kieltää jääpeitteisen vesialueen käytön. Lisäksi kunnanhallitus toteaa, ettei Lemin kunnalla ole tarjota ajoharjoitteluradalle kaavoitettuja alueita.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin. Kunnanhallitus lähettää päätöksen valtuustolle tiedoksi.

Pöytäkirjaan merkittiin, että Anu Karhu ei osallistunut tämän asian käsittelyyn (esteellisyys hallintolaki 28.1 §). Varajäsen Tarja Husu-Tuuliainen oli paikalla tämän asian käsittelyn ajan.

Puheenjohtajana tämän asian käsittelyn ajan toimi Mervi Rings.