RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.lemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.lemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tarkastuslautakunta
Esityslista 27.11.2025/Asianro 56
| Edellinen asia | Seuraava asia | |
Sidonnaisuusilmoitusten valvonta
Tarkastuslautakunta 27.11.2025
200/00.03.01/2025
Valmistelija Minna Back-Helvasto
Kuntalain 84 §:n mukaan kunnan luottamushenkilön ja viranhaltijan on tehtävä sidonnaisuusilmoitus johtotehtävistään sekä luottamustoimistaan elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä, merkittävästä varallisuudestaan sekä muista sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa.
Velvollisuus ilmoittaa sidonnaisuuksista koskee kunnanhallituksen ja maankäyttö- ja rakennuslaissa (132/1999) tarkoitettuja tehtäviä hoitavan toimielimen jäseniä, valtuuston ja lautakunnan puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajia, kunnanjohtajaa, pormestaria ja apulaispormestaria sekä kunnanhallituksen ja lautakunnan esittelijää. Ilmoitus on tehtävä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun henkilö on tehtäväänsä valittu. Henkilön on myös ilmoitettava viivytyksettä sidonnaisuuksissa tapahtuneet muutokset.
Sidonnaisuusilmoitus tehdään tarkastuslautakunnalle, joka kuntalain 121 §:n mukaisesti valvoo ilmoitusvelvollisuuden noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuustolle tiedoksi.
Kunnan on pidettävä sidonnaisuuksista rekisteriä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. Valtuustolle sidonnaisuusilmoitukset viedään hallintosäännön 76 §:n mukaisesti tiedoksi kerran vuodessa.
Päätösehdotus Tarkastuslautakunta käy läpi ja hyväksyy saadut sidonnaisuusilmoitukset, pyytää tarvittaessa ilmoitusvelvollista tekemään sidonnaisuusilmoituksen, ellei sitä ole vielä tehnyt, päättää julkaista hyväksytyt sidonnaisuusilmoitukset kunnan verkkosivuilla sekä päättää viedä sidonnaisuusilmoitukset kunnanvaltuustolle tiedoksi.
Päätös
| Edellinen asia | Seuraava asia | |