Dynasty tietopalvelu Haku RSS Lemin kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.lemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.lemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 08.09.2025/Pykälä 178


 

Lausuntopyyntö Etelä-Karjalan hyvinvointialueen strategisten linjausten 2025–2029 päivittämisen tueksi

 

Kunnanhallitus 08.09.2025 § 178  

155/00.04.01/2025  

 

 

Valmistelija Kunnanjohtaja Arto Ylönen

 

Etelä-Karjalan hyvinvointialue (Ekhva) vastaa eteläkarjalaisten sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelujen järjestämisestä. Ekhvan palvelujen kehittämistä pitkällä aikavälillä ohjaa strategiset linjaukset, joita Ekhva parhaillaan päivittää vuosille 2025–2029. Päivitys pohjautuu nykyiseen strategiaan, jonka aluevaltuusto hyväksyi joulukuussa 2022.

 

Ekhvan pitkän aikajänteen tavoitteena on, että Etelä-Karjalassa asuu Suomen hyvinvoivin väestö. Toimintamme ydin on, että Ekhva lisää omalla toiminnallaan alueen asukkaiden terveyttä, toimintakykyä ja turvaa läpi elämän. Hyvinvointialue haluaa kehittää palveluitaan yhä asiakaslähtöisemmiksi sekä parantaa palvelujen ja toimintansa vaikuttavuutta kaikilla tasoilla.

 

Ekhva haluaa kuulla asukkaiden ja eri sidosryhmien näkemyksiä tulevaisuuden painopisteistä. Asukaskysely on avoinna 15.9. asti. Kyselyyn vastataan verkossa, mutta sen voi täyttää myös paperisena elo-syyskuussa toteutettavissa maakuntakierroksen vuoropuhelutilaisuuksissa. Kyselyyn toivotaan runsaasti vastuksia myös eri sidosryhmien edustajilta.

 

Sidosryhmillä on mahdollisuus jättää myös erillinen kannanotto strategiapäivityksessä huomioon otettavista asioista. Erityisesti toivotaan näkökulmia, mitkä asiat ovat eri asiakasryhmien kannalta tärkeimpiä hyvän asiakaskokemuksen ja palvelujen laadun varmistamiseksi sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä pelastustoimessa. Kannanotot tulee jättää hyvinvointialueen kirjaamoon torstaihin 25.9.2025 klo 16 mennessä osoitteella kirjaamo.hva@ekhva.fi.

 

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Arto Ylönen

 

Päätösehdotus Lemin kunnanhallitus päättää antaa hyvinvointialueelle seuraavan lausunnon:

Lemin kunnanhallitus kiittää hyvinvointialuetta mahdollisuudesta lausua asiassa. Kunnanhallitus pitää erittäin tärkeänä sitä, että hyvinvointialue haluaa kuulla myös alueen asukkaiden näkemyksiä asiasta.

Hyvän asiakaskokemuksen ja laadun varmistamiseksi sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä pelastustoimessa on huomioitava seuraavia asioita. Hyvä asiakaskokemus vaatii sitä, että asiakkaan tarpeet on pystytty kartoittamaan kattavasti. Palveluiden selkeys tukee sitä, että asiakas on yhteydessä oikeaan palveluun heti aluksi ja että häneltä osataan kysyä oikeita asioita jo heti asiakkuuden alkuvaiheessa. Hyvä asiakaskokemus myös edellyttää sitä, että asiakas kokee, että asia lähtee järjestymään heti ensikontaktilla ja, että hän on hyvin tietoinen asiaan liittyvistä toimenpiteistä. Edellä mainitut seikat koskettavat kaikkia asiakasryhmiä: lapsia ja nuoria (lapsiperheitä), työikäisiä, ikäihmisiä sekä vammaisia.

Hyvä asiakaskokemus perustuu myös siihen, että asiakas kokee, että kaikki hänen tarvitsemansa palvelut ovat tarvittaessa hyvin saavutettavissa ja saatavilla. Toimivat ja helposti saavutettavat lähipalvelut ovat tärkeitä kaikille asiakas- ja ikäryhmille. Palveluiden oikea-aikaisella käytöllä voidaan ennaltaehkäistä ongelmia, jotka synnyttäisivät hyvinvointialueelle ja/tai alueen kunnille suurempia kustannuksia.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.