RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.lemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.lemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 30.10.2025/Pykälä 56
| Edellinen asia | Seuraava asia |
Sivistyslautakunnan vastine arviointikertomuksen huomioihin
Sivistyslautakunta 30.10.2025 § 56
48/00.01.03/2025
Valmistelija Rehtori Lauri Hyppönen
Varhaiskasvatusjohtaja Mia Kivinen
Hyvinvointikoordinaattori Kati Ahonen
Tarkastulautakunta on luovuttanut arviointikertomuksen vuodelta 2024 kunnanvaltuustolle tiedoksi ja käsiteltäväksi. Kunnanvaltuusto on velvoittanut kunnanhallituksen ja lautakunnat käsittelemään arviointikertomuksen ja antamaan vastineet kertomuksen havaintoihin sekä raportoimaan valtuustolle kuluvan vuoden aikana havaintojen aiheuttamista toimenpiteistä.
Vastineet tarkastuslautakunnan havaintoihin:
Perusopetus
Asenneilmapiiri kouluissa
Koulussa tehdään jatkuvasti työtä tunnetaitojen kehittämiseksi, jotta asenneilmapiiri saataisiin myönteisemmäksi. Hyvät tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat keskeinen osa opetussuunnitelman tavoitteita, ja niiden vahvistaminen tukee sekä oppimista että yhteisöllisyyttä. Puutumme mm. kiusaamiseen matalalla kynnyksellä. Kaikki tapaukset, joissa osallisina oppilaita tai henkilöstöä selvitetään, jotta vastaavaa ei jatkossa tapahtuisi.
Koulu yhtyy ajatukseen asenneilmapiirin kovenemisesta. Tämä näkyy paitsi oppilaiden käyttäytymisessä, myös huoltajien suhtautumisessa. Konsultaatiot oikeusoppineihin ja poliisiin ovat lisääntyneet.
Opettajia ohjeistetaan täyttämään haittailmoituslomake kaikista väkivaltatilanteista, jotta tilanteet saadaan asianmukaisesti dokumentoitua ja käsiteltyä. Rehtorin ovi on aina avoinna – konfliktitilanteista voi ja kannattaa tulla keskustelemaan, jotta yhdessä voidaan löytää ratkaisuja ja tukea koko kouluyhteisön hyvinvointia.
Koululla aikaisemmin toiminut koulunuorisotyöntekijä oli tarpeellinen lisä henkilöstöön lisäämällä kouluyhteisön hyvinvointia. Koulunuorisotyöntekijän avulla mm. ahdistuneita oppilaita saatiin takaisin opetuksen pariin. Nuorisotyöntekijä kohtasi oppilaan yksilönä kuunnellen tämän haasteita, jonka jälkeen oppilaan oli helpompi tulla kouluun ja osallistua opetukseen. Ilman koulunuorisotyöntekijää, on koulu joutunut olemaan aktiivisemmin koteihin yhteydessä ei koulukuntoisten oppilaiden kanssa. Tarve koulunuorisotyöntekijälle on suuri.
Erasmus-toiminta
Kansainvälisyystoiminta on Lemillä aktiivista. Lemin koulu sai Erasmus-vaihdosta Eurooppalaisten kielihankkeiden laatuleiman. Oppilasvaihtoja sekä henkilöstön kouluttamista ulkomailla toteutetaan säännöllisesti ja palaute niistä on positiivista.
Varhaiskasvatus
Lautakunnan esiin nostamat huomiot kunnan maineesta, henkilöstön työhyvinvoinnista ja osallisuudesta ovat tärkeitä ja linjassa varhaiskasvatuksen tavoitteiden kanssa.
Laadukkaat peruspalvelut:
Varhaiskasvatuksen henkilöstö on sitoutunutta ja koulutettua. Päiväkodin apulaisjohtajan viran perustaminen on vahvistanut pedagogisen johtamisen rakenteita ja tukenut varhaiskasvatusjohtajan työtä. Hallinnolliseen työhön on saatu lisäresursseja, mikä parantaa toiminnan sujuvuutta. Kehityskeskustelujen perusteella henkilöstö arvioi työnsä merkityksellisyyden ja viihtyvyyden erittäin korkealle (ka 9,3), ja työssäjaksaminen on hyvällä tasolla (ka 8,5).
Työhyvinvointi ja ilmapiiri:
Huoli henkilöstön jaksamisesta on tunnistettu. Työhyvinvoinnin edistämiseksi on perustettu tyhy-työryhmä, jossa varhaiskasvatuksen edustus on mukana. Lisäksi henkilöstö kokee palautekulttuurin vahvaksi. Positiivisen ja kannustavan palautteen jakaminen lapsille, huoltajille ja työkavereille arvioitiin keskiarvolla 9,1. Positiivinen ilmapiiri tukee sekä lasten hyvinvointia että henkilöstön työssäjaksamista.
Lasten osallisuus ja asiakastyytyväisyys:
Lasten osallisuus on keskeinen osa varhaiskasvatuksen arkea ja sen toteutumista kehitetään jatkuvasti. Asiakaskyselyssä huoltajat arvioivat varhaiskasvatuksen laadun erittäin hyväksi (ka 9,2). Viestinnässä tärkeimmiksi koettiin arjen keskustelut ja Wilma-viestit, mutta myös Lemin varhaiskasvatuksen Instagram-tili (@leminvarhaiskasvatus) nähtiin hyvänä tapana tehdä työtä näkyväksi.
Yhteenveto:
Varhaiskasvatus sitoutuu ylläpitämään laadukkaita palveluja, vahvistamaan työhyvinvointia ja edistämään lasten osallisuutta. Näillä toimilla varmistetaan kunnan maine lapsiystävällisenä ja turvallisena paikkana asua.
Vapaa-aikatoimi, kirjasto, vanhus- ja vammaisneuvosto
Kirjaston positiivinen vire on jatkunut vuonna 2025. Kirjasto on havaittu toimivaksi näyttelytilaksi ja seuraava vapaa näyttelyaika on lokakuussa 2026. Kirjallisuuskerho ja satutunnit ovat myös vakiinnuttaneet paikkansa uusina kirjaston toimintoina.
Omatoimikirjasto on otettu hienosti vastaan ja se on mahdollistanut kirjastossa asioinnin paremmin omiin aikatauluihin sopivaksi. Fyysiset käynnit ovat lisääntyneet vuodesta 2024 ja 30.6. mennessä fyysisiä käyntejä oli 10 869.
Kansalaisopisto tarjoaa kattavan ja monipuolisen harrastustoiminnan. Erityisesti kiitosta saaneet neljä eläkeläisten kuntosaliryhmää toimivat ikääntyneiden liikuttajina ja tukevat heidän hyvinvointiansa ja terveyttä. Uusi kuntosali on saanut hyvää palautetta ja syyskuun 2025 loppuun mennessä kuntosalilla oli 705 myyntitapahtumaa.
Etsivä vanhustyö mahdollistaa edelleen kuljetukset muistikahvilaan kerran kuukaudessa ja miesten ryhmä kokoontuu kerran viikossa noin 20 miehen voimin. Miesten ryhmän toimintaa tuetaan osallistamalla heitä eri tapahtumiin ja järjestämällä hyvinvointiin liittyviä teematuokioita.
Esittelijä Kunnanjohtaja Arto Ylönen
Päätösehdotus Sivistyslautakunta kiittää tarkastuslautakuntaa sen havainnoista ja suosituksista. Sivistyslautakunta päättää antaa edellä esitetyn vastineen tarkastuslautakunnan havaintoihin, ja päättää lähettää sen edelleen kunnanhallituksen kautta valtuustolle tiedoksi.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
| Edellinen asia | Seuraava asia |