Dynasty tietopalvelu Haku RSS Lemin kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.lemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.lemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 03.03.2025/Pykälä 44


3 oikaisuvaatimus_kh10.2.2025§19_julkinen

 

Oikaisuvaatimus, kunnanhallitus 10.2.2025 § 19

 

Kunnanhallitus 03.03.2025 § 44  

199/01.04.01/2024  

 

 

Valmistelija Vt. kunnanjohtaja Tommy Vesterlund

 

Kuntaan on saapunut 21.2.2025  oikaisuvaatimus Lemin kunnanhallituksen 10.2.2025 tekemään päätökseen 19 § koskien työsuojeluilmoitusta luottamushenkilön epäasiallisesta käyttäytymisestä.

 

Yleissäännökset oikaisuvaatimusmenettelystä ovat hallintolain (434/2003) 7 a luvussa. Kuntalain (410/2015) 16 luvussa säädetään kunnalliseen muutoksenhakujärjestelmään kuuluvasta oikaisuvaatimuksesta. Siltä osin kuin kuntalaissa ei toisin säädetä, kuntalain mukaiseen oikaisuvaatimukseen sovelletaan hallintolain säännöksiä. Oikaisuvaatimusmenettelyn ulkopuolelle on rajattu valtuuston päätökset. Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti toimivaltaiselle viranomaiselle. Oikaisuvaatimuskirjelmässä on ilmoitettava päätös, johon haetaan oikaisua, millaista oikaisua vaaditaan ja millä perusteilla. Kunnan on liitettävä oikaisuvaatimusohjeet niihin päätöksiin, joista saa tehdä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksen perusteita ei hallintolaissa tai kuntalaissa rajata, joten oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös tarkoituksenmukaisuusperusteella.

 

Oikaisuvaatimus on käsiteltävä viivytyksettä, mikä tarkoittaa yleensä sitä, että asia on valmistelun jälkeen pyrittävä ottamaan toimielimen seuraavaan kokoukseen.

 

Oikaisuvaatimus jätetään tutkimatta seuraavissa tilanteissa:

  1. Päätös, johon oikaisua haetaan, koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
  2. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole asianosainen eikä kunnan jäsen.
  3. Oikaisuvaatimusaikaa ei ole noudatettu.

 

Oikaisuvaatimuksen tutkimatta jättämiselle ei ole perusteita. Oikaisuvaatimuksesta tulee arvioidaan kunnanhallituksen päätöksen lainmukaisuus sekä tarkoituksenmukaisuus.

 

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii Lemin kunnanhallituksen kumoavan päätöksen 10.2.2O25 19 § Työsuojeluilmoitus luottamushenkilön epäasiallisesta käyttäytymisestä, sekä tutkimaan työryhmän puheenjohtajan Ringsin esteellisyys. Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii työryhmää toimittamaan pyydetyt asiakirjat, mm. Sanna Karppisen esittämät sähköpostiviestit asianosaiselle.

 

Henkilö on esteellinen, jos luottamus hänen puolueettomuuteensa vaarantuu muusta erityisestä syystä (hallintolaki 28.1 § kohta 7). Tämän esteellisyysperusteen soveltaminen edellyttää, että on olemassa ulkopuolisen havaittava syy puolueettomuuden vaarantumiseen. Syyn puolueettomuuden vaarantumiseen on oltava suunnilleen samanasteinen kuin erikseen säädetyissä esteellisyysperusteissa.

 

Yleislauseketta voidaan soveltaa esimerkiksi tilanteissa, joissa henkilö on asianosaisen vastapuoli tai julkinen vihamies, sekä tilanteissa, joissa henkilön ja asianosaisen välillä vallitsee kiinteä ystävyyssuhde tai yhtiökumppanuus.

Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 11.1 § “Asianosaisten oikeus tiedonsaantiin. Hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.”

 

 

Esittelijä vt. kunnanjohtaja Tommy Vesterlund

 

Päätösehdotus Päätösehdotus annetaan kokouksessa käydyn keskustelun jälkeen.

 

Päätös Käydyn keskustelun jälkeen Jarmo Tölski esitti, että oikaisuvaatimus hyväksytään. Tätä esitystä ei kannatettu.

Vt. kunnanjohtaja Tommy Vesterlund esitti, että kunnanhallitus päättää hylätä oikaisuvaatimuksen. Vt. kunnanjohtajan päätösehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin pöytäkirjaan, että ennen asian käsittelyä kunnanhallitus kävi keskustelua kunnanhallituksen varapuheenjohtaja Mervi Ringsin esteellisyydestä asian käsittelyssä. Asiasta äänestettiin. Esteellisyyden kannalla (JAA) oli yksi kunnanhallituksen jäsen (Jarmo Tölski) ja yksi kunnanhallituksen varajäsen (Tarja Husu-Tuuliainen) ja esteellisyyttä vastaan (EI) oli viisi kunnanhallituksen jäsentä (Mervi Rings, Jarkko Ovaskainen, Nina Värtö, Esa Makkonen, Antti Junni).

Merkittiin pöytäkirjaan, ettei Anu Karhu osallistunut tämän pykälän käsittelyyn (esteellisyys hallintolaki 28.1 § kohta 1).

Merkittiin pöytäkirjaan, että kunnanhallituksen varajäsen Tarja Husu-Tuuliainen osallistui tämän pykälän käsittelyyn.

Merkittiin pöytäkirjaan, että puheenjohtajana tämän pykälän käsittelyn ajan toimi kunnanhallituksen varapuheenjohtaja Mervi Rings.

Merkittiin pöytäkirjaan, että tämän pykälän käsittelyn jälkeen pidettiin tauko klo 18:57-19:03.