Dynasty tietopalvelu Haku RSS Lemin kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.lemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.lemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 13.01.2025/Pykälä 1


 

Oikaisuvaatimus

 

Kunnanhallitus 13.01.2025 § 1  

11/01.04.01/2025  

 

 

Valmistelija Hallinnon asiantuntia Julia Hyrkkänen

 

Kuntaan on saapunut 20.12.2024  oikaisuvaatimus Lemin kunnanhallituksen 9.12.2024 tekemään päätökseen 166 § koskien työsuojeluilmoitusta luottamushenkilön epäasiallisesta käyttäytymisestä.

 

Yleissäännökset oikaisuvaatimusmenettelystä ovat hallintolain (434/2003) 7 a luvussa. Kuntalain (410/2015) 16 luvussa säädetään kunnalliseen muutoksenhakujärjestelmään kuuluvasta oikaisuvaatimuksesta. Siltä osin kuin kuntalaissa ei toisin säädetä, kuntalain mukaiseen oikaisuvaatimukseen sovelletaan hallintolain säännöksiä. Oikaisuvaatimusmenettelyn ulkopuolelle on rajattu valtuuston päätökset. Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti toimivaltaiselle viranomaiselle. Oikaisuvaatimuskirjelmässä on ilmoitettava päätös, johon haetaan oikaisua, millaista oikaisua vaaditaan ja millä perusteilla. Kunnan on liitettävä oikaisuvaatimusohjeet niihin päätöksiin, joista saa tehdä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksen perusteita ei hallintolaissa tai kuntalaissa rajata, joten oikaisuvaatimuksen voi tehdä myös tarkoituksenmukaisuusperusteella.

 

Oikaisuvaatimus on käsiteltävä viivytyksettä, mikä tarkoittaa yleensä sitä, että asia on valmistelun jälkeen pyrittävä ottamaan toimielimen seuraavaan kokoukseen.

 

Oikaisuvaatimus jätetään tutkimatta seuraavissa tilanteissa:

  1.       Päätös, johon oikaisua haetaan, koskee vain asian valmistelua tai täytän-töönpanoa.
  2.       Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole asianosainen eikä kunnan jäsen.
  3.       Oikaisuvaatimusaikaa ei ole noudatettu.

 

Oikaisuvaatimuksen tutkimatta jättämiselle ei ole perusteita. Oikaisuvaatimuksesta tulee arvioidaan kunnanhallituksen päätöksen lainmukaisuus sekä tarkoituksenmukaisuus.

 

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii Lemin kunnanhallituksen kumoavan päätöksen 9.12.2O24166§ Työsuojeluilmoitus luottamushenkilön epäasiallisesta käyttäytymisestä, sekä tutkimaan työryhmän puheenjohtajan esteellisyys ja asian julkisuus. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan asian käsittely on saanut työryhmän puheenjohtajan johdolla sellaisen julkisuuden, että asia on syytä selvittää kunnolla.

 

Kuntalain 97 §:n mukaan muun luottamushenkilön kuin valtuutetun, tilintarkastajan sekä viranhaltijan ja työntekijän esteellisyydestä säädetään hallintolain 27–30 §:ssä. Hallintolain 28.1 §:n 1 kohdan perusteella henkilö on esteellinen, jos hänen läheisensä on asianosainen.

 

Läheisellä tarkoitetaan 1 momentissa:

 

1) virkamiehen puolisoa ja virkamiehen lasta, lapsenlasta, sisarusta, vanhempaa, isovanhempaa ja virkamiehelle muuten erityisen läheistä henkilöä samoin kuin tällaisen henkilön puolisoa;

 

2) virkamiehen vanhempien sisarusta sekä hänen puolisoaan, virkamiehen sisarusten lapsia ja virkamiehen entistä puolisoa; sekä

 

3) virkamiehen puolison lasta, lapsenlasta, sisarusta, vanhempaa ja isovanhempaa samoin kuin tällaisen henkilön puolisoa sekä virkamiehen puolison sisarusten lapsia.

 

Läheisenä pidetään myös vastaavaa puolisukulaista. Puolisoilla tarkoitetaan aviopuolisoita sekä avioliitonomaisissa olosuhteissa ja rekisteröidyssä parisuhteessa eläviä henkilöitä.

 

Kunnanjohtajalla ja kunnanhallituksen varapuheenjohtajalla ei ole minkäälaista perhesuhdetta, joten hallintolain mukaista esteellisyyttä ei synny.

 

Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta määrää, että viranomaisten asiakirjat ovat julkisia, jollei tässä tai muussa laissa erikseen toisin säädetä. Salassa pidettävistä viranomaisen asiakirjoista säädetään erikseen lain 24 §:ssä. Kunnanhallituksen päätös ei sisällä asioita, jotka julkisuuslain 24 §:n mukaan olisivat salassa pidettäviä.

 

 

Esittelijä Tekninen johtaja Tommy Vesterlund

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää hylätä oikaisuvaatimuksen perusteettomana.             

Päätös Kunnanhallitus päätti lähettää asian valmisteltavaksi uudelleen, koska valmistelussa mukana ollut kunnanjohtaja oli asianosainen. Kunnanhallitus totesi, ettei sillä ole käsittelyedellytyksiä tämän pykälän käsittelyyn.

Merkittiin pöytäkirjaan, etteivät Anu Karhu ja Kati Rekola osallistuneet tämän pykälän käsittelyyn (esteellisyys hallintolaki 28.1 § kohta 1).

Merkittiin pöytäkirjaan, että kunnanhallituksen varapuheenjohtaja Mervi Rings toimi puheenjohtajana tämän pykälän käsittelyn ajan.

Merkittiin pöytäkirjaan, että pöytäkirjantarkastajana tämän pykälän kohdalla toimii Esa Makkonen.

Merkittiin pöytäkirjaan, että Tommy Vesterlund osallistui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn ajan.