RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.lemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.lemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 15.01.2024/Pykälä 11
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Omistajaohjaus Lemin Lämpö Oy:lle
Kunnanhallitus 15.01.2024 § 11
300/00.04.02/2023
Ote Lemin Lämpö Oy:n hallituksen kokouksen pöytäkirjasta 29.11.2023:
----------Edellisen kokouksen 19.10. pöytäkirjasta:
"Konkylän varavoimakontti oli kytketty laitoksen sähköverkkoon tänä aamuna. Sähköurakoitsija
Novoka oli tehnyt laitoksella sähkötyöt valmiiksi keväällä, mutta ei miespulan takia ehtinyt kytkeä
varavoimaa kevätkesällä laitokseen. Sovittiin asian siirtämisestä syyskuulle, kun hakekattila on taas
kesäseisokin jälkeen käynnistetty. Viivettä kuitenkin kertyi.
Suunnitelmissa on ollut siirtää kirkonkylän laitoksen alkuperäinen, pieni varavoimakone Kuukanniemen
öljylaitokselle, mutta tätä ei kirkonkylän hankkeen viivästymisen takia ole voitu tehdä. Novokalla
on myös ollut ajatuksissa Granlundin sähkösuunnitelmaa halvempi ratkaisu, josta ei kuitenkaan
ole saatu lupauksista huolimatta tarkempaa tietoa. Tästä on taas luvattu pikaisesti tietoa.
Kummankaan laitoksen varavoimahankkeen kokonaiskuluista ei siten ole vielä tietoa. Tj kuitenkin
esitti kulujen periaatteellista jakoa hankkeen hyötyjille eli kunnalle (kk ja K-niemi) ja lämpöyhtiölle
(kk). Kunnan kuluosuuteen voitaisiin alustavan tiedon perusteella käyttää kunnan aikanaan lämpöyhtiölle
myöntämän pääomalainan lyhennyserää - tällä kunta lunastaisi "varavoimaliittymän". T.
Vesterlund esitti vaihtoehtona, että lainan lyhennysaikataulua voitaisiin pidentää.
Päätös: Asia jätettiin pöydälle, ja päätettiin konsultoida edelleen Tilikiinteistön Pekka Vihtosta ja
lisäksi kunnan talousasiantuntijaa Taina Koivistoa."
7§ Kunnan aikanaan myöntämän oman pääoman ehtoisen lainan takaisinmaksuohjelma
Päätös: Taustamateriaalina olleen osavuosiraportin ja täydentävän keskustelun jälkeen
päätettiin esittää kunnanhallitukselle, että nykyisten poikkeusolojen aiheuttamien tarpeiden ja siitä
johtuvan kassatilanteen takia pitäydytään alkuperäisessä lainasopimuksessa. Sen mukaan laina
maksetaan kunnalle takaisin vuonna 2031. Liitteenä olevassa , keskustelun perusteella päivitetyssä
osavuosiraportissa on esitetty kriisitilanteen mukainen kassalaskelma.
Kuntalain 46 §:n mukaan omistajaohjauksella tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla kunta omistajana tai jäsenenä aktiivisesti myötävaikuttaa yhtiön ja muun yhteisön hallintoon ja toimintaan. Myötävaikuttaminen perustuu kuntastrategiaan, omistajapolitiikkaan ja yhteisölle asetettuihin tavoitteisiin sekä yhteisöstä ja toimintaympäristön muutoksista saatuun tietoon perustuviin arviointeihin. Annettavat ohjaavat toimenpiteet voivat liittyä mm. perustamissopimuksiin, yhtiöjärjestysmääräyksiin, muihin sopimuksiin, henkilövalintoihin, ohjeiden antamiseen kuntaa eri yhteisöissä edustaville henkilöille tai muuhun kunnan määräysvallan käyttöön.Omistajaohjauksella huolehditaan siitä, että tytäryhteisön toiminnassa otetaan huomioon kuntakonsernin kokonaisetu.
Kunnan hallintosäännön mukaan konsernijohtoon kuuluvat kunnanhallitus, kunnanjohtaja ja tekninen johtaja. Konsernijohto vastaa kuntakonsernin ohjauksesta ja konsernivalvonnan järjestämisestä sekä arvioi tuloksellisuutta. Konsernijohdon tehtävät ja toimivallan jako on Lemin kunnan hallintosäännön 4 luvun 21 §:ssä. Lemin kunnan konserniohjeen mukaan tytäryhteisöjen taloussuunnitelmien tulee perustua valtuuston niille asettamiin tavoitteisiin. Tytäryhteisön hallitus vastaa asianmukaisen taloudenhoidon järjestämisestä. Konsernijohto pyrkii tukemaan asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Kunnan talousarviossa ja -suunnitelmassa tulee ottaa huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Tytäryhteisöjen on noudatettava konsernijohdon antamia ohjeita rahoituksen suunnittelussa ja järjestämisessä. Tämän myötä tytäryhteisöjen investoinnit, rahoitus-, laina-, takaus- ja vakuusasiat valmistellaan yhteistyössä konsernijohdon kanssa. Näiden tietojen lisäksi tytäryhteisöjen tulee toimittaa konsernijohdolle tietoja toimintaan liittyvistä olennaisista riskeistä ja epävarmuustekijöistä sekä merkittävistä muutoksista yhteisön toiminnassa ja toimialassa.
Yhteisön hallituksen on hankittava jo asian valmisteluvaiheessa kirjallinen konsernijohdon kanta mm. seuraaviin toimenpiteisiin:
? toimitusjohtajan valinta ja palkkausjärjestelmä ja sen muutokset
? toimintaan nähden merkittävät investoinnit
? merkittävä lainanotto ja -anto sekä vakuuksien, takausten taikka muiden yhtiöitä sitovien merkittävien rahavelvoitteiden antaminen tai niiden ehtojen muuttaminen
? muuhun kuin yhteisön tavanomaiseen toimintaan kuuluvat tai epätavallisin ehdoin tehtävät sopimukset yhtiön ja sen osakkeenomistajan taikka hallituksen jäsenen välillä, kyseisten sopimusten muuttaminen sekä sopimuksiin perustuvista oikeuksista luopuminen
? periaatteelliset tai taloudellisesti merkittävät sopimukset ja toiminnan laajakantoiset muutokset, merkittävät henkilöpoliittiset ratkaisut
Kunnan ennakkokäsityksen hankkiminen on keino ohjata ja valvoa konserniin kuuluvan tytäryhteisön toimintaa ja taloutta. Tytäryhteisön hallituksen puheenjohtajan velvollisuutena on valvoa, että ennakkokäsitys on haettu. Ennakkokäsitys kirjataan pöytäkirjaan siinä kokouksessa, kun ennakkokäsityksen alaisesta asiasta tehdään päätös. Lopullinen päätösvalta ja vastuu ennakkokäsitystä edellyttävästä asiasta ovat aina yhteisön omalla päätöksentekoelimellä, vaikka kunnan ennakkokäsitys päätettävään asiaan on hankittu ennen yhteisön päätöstä.
Lemin kunta on myöntänyt Lemin Lämpö Oy:lle 40 000 € pääomalainan vuonna 2006. Velan pääomalle ei makseta korkoa. Sopimuksen mukaan, laina on maksettava takaisin 25 vuoden kuluessa. Lainapääoma voidaan maksaa takaisin vain, jos yhtiön viimeksi päättyneellä tilikaudelta vahvistettavan taseen mukaiselle sidotulle omalle pääomalle ja muille jakokelvottomille erille jää täysi kate. Lainansaajalla on oikeus maksaa laina kokonaisuudessaan haluamanaan päivänä ennen erääntymispäivää. Lainaa on lyhennetty vuonna 2021 10 000 €. Tällöin on sovittu lainanlyhennyksen tavoitteeksi 10 000 € vuodessa. Lyhennyksiä ei kuitenkaan tämän lisäksi ole tehty.
Lemin Lämpö Oy:n hallituksen kokouksen 29.11.2023 pöytäkirjassa on maininta, että toimitusjohtaja on jättämässä tehtävänsä vuoden 2024 aikana. Lemin Lämpö Oy:n yhtiöjärjestyksen 7 §:n mukaan yhtiöllä on hallituksen nimeämä toimitusjohtaja, jonka tulee hallituksen ohjeiden ja määräysten mukaan hoitaa yhtiön juoksevaa hallintoa.
Esittelijä Kunnanjohtaja Kati Rekola
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää esittää Lemin Lämpö Oy:n hallitukselle, että
1. Lemin Lämpö Oy vastaa varavoimakoneen investoinneista.
2. Vuoden 2006 pääomalainaa lyhennettäisiin jatkossa vuosittain 10 000 € tai vaihtoehtoisesti Lemin Lämpö Oy:n hallitusta pyydetään esittämään lainasta takaisinmaksusuunnitelma, jota yhtiö voi toteuttaa riskittömästi.
3. Lemin Lämpö Oy:n hallitus aloittaa toimenpiteet uuden toimitusjohtajan rekrytoimiseksi.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
Merkittiin pöytäkirjaan, että Jarmo Tölski ja Antti Junni eivät osallistuneet tämän pykälän käsittelyyn (esteellisyys hallintolaki 28.1 § kohta 5, yhteisöjäävi).
Merkittiin pöytäkirjaan, että tämän pykälän käsittelyn jälkeen pidettiin tauko klo 18:25-18:28.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |